Hissipuheita ja viestintätyylejä

Olen osallistunut keväästä asti Savonia-ammattikorkeakoulun vetämään Luova Veto! -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on tehdä Pohjois-Savon luovat alat näkyväksi ja tuoda luoville aloille töitä.

Olen oppinut hankkeen koulutuksessa muun muassa tunnistamaan omaa osaamistani ja hionut hissipuhettani. Hissipuhe pantiin purkkiin kesäkuun alussa. Se ei muuten ollut aivan helppo juttu, mutta onnistui, kunhan kouluttaja Tiina Naumanen Viestintäkoulutus Draivista komensi ensin paperit pois ja unohtamaan kameran. Nyt tiedän myös, millainen viestijä olen, ja minkälaisella statuksella astun huoneeseen. Näitäkin taitoja opimme koulutuspäivässä.

Tässä teksti, minkä pohjalta pidin hissipuheeni:

Vuokko Viljakka /  freelance-toimittaja ja tarinantekijä Varkaudesta

Tiesin jo 7-vuotiaana, että minusta tulee toimittaja. Lähdin 17-vuotiaana Seinäjoelta Ruotsin Göteborgiin unelmatyöhön toimittajaharjoittelijaksi. Olen 38 vuoden jälkeen edelleen samalla tiellä, nyt myös digitaalisena muutosmuotoilijana

Minulla on 35 vuoden työura uutistoimittajana, mistä viimeiset 29 vuotta Savon Sanomissa. Laskin ihan taskulaskimella, että työantajani ovat antaneet palstatilaa karkeasti arvioiden yli 10 000 jutulleni.

Olen ottanut viime aikoina tuntumaa myös yritysmaailmaan, ja auttanut yrityksiä etenkin digitaalisen viestinnän sisältöjen teossa. Rakensin esimerkiksi varkautelaisen Lauran Puoti Oy:n yritystarinan tekstiä ja kuvaa yhdisteleväksi Sway-esitykseksi. Tein myös jokaisesta yrityksen työntekijästä paikallista huomiota saaneet esittelyt Lauran Puodin kotisivuille.

Tuotteistin harjoitustyönä veden Tervon Lohimaan matkailun tarpeisiin. Matkailumarkkinointia edistävään pakettiin kuului myös keksimäni ja kirjoittamani satu Tervon Äyskosken rannalla asuvasta, nuoresta ja vähän kurittomasta menninkäisestä, Salmoniuksesta. Sadussa seikkaileva Salmonius on jo sellaisenaan valmis matkailutuote, mikä voidaan herättää maskottina eloon, ja tuoda vaikka pienoismallina myyntiin matkamuistomyymälään.

Ehta-vaatteita Varkaudessa valmistavan Dream Circus Oy:n henkilökunnan esittelyt yrityksen kotisivuilla ja somessa ovat myös kynästäni. Tehtävä oli äärimmäisen hauska, mutta haastava, sillä tässä varsin persoonallisessa firmassa toimintaa johtaa panda, markkinoi kissa, varastossa häärii myyrä ja laama ompelee. 

Tiedän, mistä hyvät tarinat on tehty, ja miten ne erottuvat massasta. Digitaalisena muutosmuotoilijana palan halusta tehdä myös hyviä, digitaalisia sisältöjä.

Minua kiehtovat tarinat ihmisistä, elämästä, ilmiöistä ja yrityksistä. Kulttuuri, etenkin kuvataide- ja teatterikritiikit ovat myös erityisiä osaamisalueitani liki 30 vuoden kokemuksella.

Osaamiseni sopii paitsi toimittajan ja tiedottajan töihin, myös yritysten, taidelaitosten, yhteisöjen ja tapahtumien markkinoinnin sisällöntuotantoon.  Teen myös taiteilija- ja teosesittelyjä. Kuvaan tarvittaessa itse ja suunnittelen videoiden sisältöjä.

Ota rohkeasti yhteyttä. Tehdään teistä tarina!

Neljän naisen koulutuspäivä, Ulla Santti vas, Johanna Männistö, Tiina Naumanen ja minä